Το καλοκαίρι του 1991 ξεκίνησε η κατασκευή των δυο γραμμών 2 και 3 (τότε Κοινοπραξία «Ολυμπιακό Μετρό») ώστε να αποτραπεί η επιπρόσθετη επιβάρυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας και να αποσυμφορηθεί η πρωτεύουσα. Έτσι δημιουργήθηκαν οι δυο γραμμές Μετρό (2 και 3), γνωστές ως η «κόκκινη» και η «μπλε» γραμμή, αντίστοιχα, οι οποίες άνοιξαν τις πύλες τους στις 29 Ιανουαρίου 2000. Τη λειτουργία και εκμετάλλευση των 2 αυτών γραμμών έχει αναλάβει η Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας Α.Ε. (Α.Μ.Ε.Λ.), θυγατρική της Αττικό Μετρό Α.Ε. Σήμερα, η γραμμή 2 εξυπηρετεί 14 και η γραμμή 3 εξυπηρετεί 20. Οι γραμμές του μετρό συνδέονται με το δίκτυο του προαστιακού σιδηρόδρομου και του τραμ της Αθήνας. Την 1 Ιουλίου 2011, η Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας Α.Ε. (Α.Μ.Ε.Λ.), ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος Αθηνών Πειραιώς (Η.Σ.Α.Π) και η ΤΡΑΜ Α.Ε συνενώθηκαν στην εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ). Θα συνεχίσουμε την παρουσίαση με τους σταθμούς της γραμμής 3.
Σταθμός Αιγάλεω
Ο σταθμός αυτός αποτελεί τον τερματικό σταθμό της γραμμής 3. Πήρε το όνομά του από τον δήμο Αιγάλεω, τον οποίο εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007 και βρίσκεται κάτω από την πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου (που είναι γνωστή και με το παλαιότερό της όνομα ως πλατεία Εσταυρωμένου). Είναι υπόγειος και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων. Τον Σεπτέμβριο του 2012 θα πάψει να είναι τερματικός σταθμός με την επέκταση της γραμμής 3 προς την Αγία Μαρίνα.
Σταθμός Ελαιώνα
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια του Αιγάλεω με την Αθήνα, στη διασταύρωση της Ιεράς Οδού με την οδό Αγίας Άννης. Πήρε το όνομά του από την περιοχή του Ελαιώνα, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Δίπλα από το σταθμό Ελαιώνα, στην οδό Αγίας Αννης, κατασκευάζεται αμαξοστάσιο. Στα αρχικά σχέδια της γραμμής 3 ο σταθμός Ελαιώνα, αναφερόταν με το όνομα «Άγιος Σάββας», από την παρακείμενη Εκκλησία του Οσίου Σάββα. Η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα έγινε ήδη πριν την έναρξη της κατασκευής του.
Σταθμός Κεραμεικού
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την αθηναϊκή συνοικία του Κεραμεικού, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά την αρχική περίοδο της κατασκευής του, ο σταθμός Κεραμεικού είχε χωροθετηθεί στη συμβολή της Ιεράς Οδού με την οδό Πειραιώς. Επειδή όμως η διαδρομή από το Μοναστηράκι ως τον Κεραμεικό θα διερχόταν από περιοχή με έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αποφασίστηκε η μεταφορά του σταθμού σε θέση όπου δεν θα δημιουργούνταν τέτοια προβλήματα. Ο σταθμός μεταφέρθηκε στην περιοχή Γκάζι, δίπλα στον Κεραμεικό, ανάμεσα από το παλαιό εργοστάσιο φωταερίου και τη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά-Πλατέος. Τότε αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο όνομα Βοτανικός, η οποία οφειλόταν στον παρακείμενο Βοτανικό Κήπο. Κατά τη διαδικασία κατασκευής της γραμμής, όμως, αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο αρχικό του όνομα. Μελλοντικά, θα έχει ανταπόκριση με το σταθμό προαστιακού Κεραμεικός, όταν αυτός κατασκευαστεί.
Σταθμός Μοναστηρακίου
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την πλατεία Μοναστηρακίου, κάτω από την οποία βρίσκεται. Το αρχικό όνομα του σταθμού ήταν «Μοναστήριον» και είναι εμφανές στις πινακίδες του σταθμού της γραμμής 1. Ο σταθμός προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης μεταξύ των δύο γραμμών που εξυπηρετεί, ενώ η σημερινή του μορφή ανάγεται στο 2007. Ο σταθμός έχει κατασκευαστεί πάνω στην κοίτη του Ηριδανού ποταμού, τμήματα της οποίας, καθώς και υδραυλικά έργα διευθέτησης και εγκιβωτισμού του από την κλασική εποχή είναι ορατά από ειδικά διαμορφωμένο χώρο του σταθμού. Ο σταθμός της γραμμής 1 εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου 1895. Είναι εν μέρει υπαίθριος και εν μέρει υπόγειος σε τοξοειδή ανάπτυξη και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Ο σταθμός της γραμμής 3 εγκαινιάστηκε στις 22 Απριλίου 2003 και είναι εξ ολοκλήρου υπόγειος. Βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο από τον σταθμό της γραμμής 1 και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και γραμμή εναπόθεσης αμαξοστοιχιών. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς το Αιγάλεω, στις 26 Μαΐου 2007, ο προς δυσμάς τερματικός σταθμός της γραμμής. Στην περιοχή του σταθμού, παρ’ όλο που οι γραμμές 1 και 3 συναντούνται, δεν υπάρχει κάποια συνδετήρια γραμμή μεταξύ τους, οπότε οι όποιες ανταλλαγές τροχαίου υλικού μεταξύ των δύο αυτών γραμμών πρέπει να λάβουν χώρα εμμέσως, με τη μεσολάβηση της γραμμής 2.
Σταθμός Συντάγματος
Ο υπόγειος αυτός σταθμός βρίσκεται κάτω από τη λεωφόρο Αμαλίας, μπροστά από το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και πήρε το όνομά του από την Πλατεία Συντάγματος, επί της οποίας βρίσκεται η κεντρική είσοδος και έξοδός του. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000 και η σημερινή του μορφή ανάγεται στο 2004. Είναι εξ ολοκλήρου υπόγειος τετραώροφος σταθμός με σταθερές και κυλιόμενες ηλεκτρικές κλίμακες και προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης μεταξύ των δύο γραμμών που εξυπηρετεί. Ο σταθμός της γραμμής 2, (3ο υπόγειο), διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς τη Δάφνη, στις 16 Νοεμβρίου 2000, ο προς νότο τερματικός σταθμός της γραμμής. Ο σταθμός της γραμμής 3, (4ο υπόγειο), βρίσκεται ένα επίπεδο κάτω από τον προηγούμενο σταθμό της γραμμής 2 και διαθέτει επίσης δύο πλευρικές αποβάθρες. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς το Μοναστηράκι, στις 22 Απριλίου 2003, ο προς δυσμάς τερματικός σταθμός της γραμμής. Από τις 19 Ιουλίου 2004, ο σταθμός Συντάγματος προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης/ανταπόκρισης αφενός με τη γραμμή τραμ της Αθήνας, μέσω του ομώνυμου αφετηρίου/τερματικού σταθμού του τραμ, που βρίσκεται επίγεια, περίπου πάνω από τον σταθμό, καθώς και με τις αστικές συγκοινωνίες που διέρχονται από την ανατολική και δυτική πλευρά της πλατείας Συντάγματος. Από τη σήραγγα που συνδέει τον σταθμό Συντάγματος με το σταθμό Πανεπιστημίου, μία διακλάδωση της γραμμής 2 οδηγεί σε σήραγγα μονής γραμμής που συνδέει τις γραμμές 2 και 3 του αθηναϊκού μετρό. Η κατάληξη αυτής της συνδετήριας γραμμής βρίσκεται στη σήραγγα της γραμμής 3 που συνδέει τον σταθμό Συντάγματος με το σταθμό Ευαγγελισμού. Ο σταθμός Συντάγματος αποτελεί κεντρικό σταθμό του δικτύου του Μετρό της Αθήνας. Εκεί εδρεύει το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας του Μετρό, καθώς και διάφορες υπηρεσίες, όπως γραφείο απωλεσθέντων αντικειμένων, γραφείο πληροφοριών, γραφείο παραπόνων, πληρωμής προστίμων κ.ά. Ο σταθμός διαθέτει και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, (1ο υπόγειο), που χρησιμοποιείται για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις, (εκθέσεις, προβολές, συναυλίες). Κατά την κατασκευή του σταθμού ανευρέθησαν αρχαιολογικά ευρήματα μεγάλης σημασίας, καθώς και ευρήματα από νεώτερες εποχές (βυζαντινής και οθωμανικής περιόδου, καθώς και της περιόδου του νέου ελληνικού κράτους). Δείγματα αυτών των ευρημάτων εκτίθενται μέσα στο σταθμό. Από τα ευρήματα αυτά όμως, περισσότερο εντυπωσιάζει μία ιστορική-γεωλογική τομή που αφέθηκε άθικτη μετά την αποπεράτωση του σταθμού και είναι ορατή στους επισκέπτες του σταθμού χάρη σε υαλοπίνακα που έχει τοποθετηθεί μπροστά της για να την προστατεύει. Στην τομή αυτή διακρίνονται διάφορα κατάλοιπα κτηρίων και εγκαταστάσεων παλαιοτέρων εποχών, αλλά και σημαντικός αριθμός τάφων, ένας από τους οποίους περιέχει και τον σκελετό του εκεί ταφέντος ατόμου. Επίσης, ο σταθμός διαθέτει και μοντέρνα αισθητικά στοιχεία, όπως το λεγόμενο «Ρολόι του Μετρό», δημιουργία του γλύπτη Θόδωρου.
Σταθμός Ευαγγελισμού
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από το Νοσοκομείο Ευαγγελισμός, μπροστά από το οποίο βρίσκεται. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στον χώρο εκδόσεως εισιτηρίων του σταθμού εκτίθενται αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Από τη σήραγγα που συνδέει τον σταθμό Ευαγγελισμού με τον σταθμό Συντάγματος, μία διακλάδωση της γραμμής οδηγεί σε σήραγγα μονής γραμμής που συνδέει τις γραμμές 2 και 3 του αθηναϊκού μετρό.
Σταθμός Μεγάρου Μουσικής
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το οποίο γειτνιάζει. Βρίσκεται κάτω από την λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Αμπελοκήπων
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από τη συνοικία των Αμπελοκήπων, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Βρίσκεται κάτω από τη συμβολή της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της οδού Δημητρίου Σούτσου, κοντά στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής και στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Στο σταθμό διακρίνονται πολύχρωμα απαλά φώτα, έργο του Στήβεν Αντωνάκου με τίτλο «Πομπή».
Σταθμός Πανόρμου
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την οδό Πανόρμου, κάτω από την οποία βρίσκεται. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Κατεχάκη
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από τη Λεωφόρο Κατεχάκη, κάτω από τη συμβολή της οποίας με τη Λεωφόρο Μεσογείων έχει κατασκευαστεί. Ο Γεώργιος Κατεχάκης ήταν αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες, καθώς και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων. Το 2004, η μοναδική είσοδος του σταθμού συνδέθηκε με την περιοχή στη βόρεια πλευρά της λεωφόρου Μεσογείων μέσω εντυπωσιακής πεζογέφυρας σε σχήμα που μοιάζει με άρπα και η οποία σχεδιάστηκε από τον Ισπανό αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα.
Σταθμός Εθνικής Άμυνας
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια των δήμων Αθήνας και Παπάγου. Πήρε το όνομά του από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με το οποίο γειτνιάζει. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και γραμμή εναπόθεσης αμαξοστοιχιών. Ο σταθμός Εθνικής Άμυνας ήταν από την κατασκευή του, το 2000, ο προς ανατολάς τερματικός σταθμός της γραμμής 3 του αθηναϊκού μετρό. Έπαψε να είναι τερματικός στις 24 Ιουλίου 2004, όταν η γραμμή 3 επεκτάθηκε μέχρι το Χαλάνδρι. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Εθνικής Άμυνας αναφερόταν με την ονομασία «Πεντάγωνο», η οποία οφειλόταν στο κοινό προσωνύμιο του κτηρίου του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Συντάγματος-Εθνικής Άμυνας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα. Από την πλευρά της ανόδου της οδού Μεσογείων ο σταθμός γειτνιάζει με το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθώς και με τη διεύθυνση Συγκοινωνιών Αθηνών.
Σταθμός Χολαργού
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια των δήμων Χολαργού και Χαλανδρίου, στη συμβολή της Λεωφόρου Μεσογείων και της οδού Φανερωμένης και πήρε το όνομά του από τον έναν από τους δήμους που εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 23 Ιουλίου 2010. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Νομισματοκοπείου
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι, κάτω από τη Λεωφόρο Μεσογείων και πήρε το όνομά του από το Νομισματοκοπείο Χαλανδρίου, με το οποίο γειτνιάζει. Εγκαινιάστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2009. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων 630 θέσεων.
Σταθμός Αγίας Παρασκευής
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι, στη συμβολή των οδών Αγίας Παρασκευής και Πολυδούρη και πήρε το όνομά του από τον δήμο Αγίας Παρασκευής, την περιοχή του οποίου εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2010. Είναι υπόγειος και διαθέτει δυο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Χαλανδρίου
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι και πήρε το όνομά του από τον δήμο τον οποίο εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 24 Ιουλίου 2004. Είναι υπόγειος και βρίσκεται κάτω από τη Λεωφόρο Δουκίσσης Πλακεντίας. Διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Χαλανδρίου αναφερόταν με την ονομασία «Δουκίσσης Πλακεντίας», η οποία οφειλόταν στο ότι ο σταθμός βρίσκεται κάτω από τη Λεωφόρο Δουκίσσης Πλακεντίας (ο σταθμός που είναι σήμερα γνωστός ως σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας ήταν τότε γνωστός με το όνομα «Σταυρός» και δεν πρέπει να συγχέεται με τον σταθμό Χαλανδρίου). Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Εθνικής Άμυνας-Δουκίσσης Πλακεντίας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα.
Σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας
Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιουλίου 2004. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες, καθώς και αμαξοστάσιο. Ο σταθμός έχει 4 εισόδους. Η πρώτη είσοδος (ή έξοδος) «Δουκίσσης Πλακεντίας προς Αθήνα» είναι στην κάθοδο της Λεωφόρου Ηρακλείτου-Δουκίσσης Πλακεντίας που δίνει πρόσβαση καθοδικά προς το κέντρο του Χαλανδρίου και την Αθήνα. Βρίσκεται στη ΒΔ πλευρά του σταθμού, στα σύνορα με τα Βριλήσσια και κοντά στη δημοτική τους συγκοινωνία (επί της γειτονικής οδού Αττικής-Τενέδου-Αγίου Αντωνίου), στην υψηλή επιφάνεια του κόμβου. Στην κάθοδο αυτή διέρχονται τα τοπικά λεωφορεία του ΟΑΣΑ προς Χαλάνδρι (π.χ. 412, 423, 447, 403). Η δεύτερη είσοδος «Δουκίσσης Πλακεντίας προς Βριλήσσια» βρίσκεται στην άνοδο της Λεωφόρου Δουκίσσης Πλακεντίας-Ηρακλείτου προς το Πάτημα Χαλανδρίου-Γέρακα στα ΒΑ. Από τη λωρίδα αυτή περνούν τα τοπικά λεωφορεία που ανεβαίνουν προς Πάτημα, Πεντέλη ή στρίβουν στα δυτικά προς Βριλήσσια και Μελίσσια (π.χ. 447, 403, 412, 423). Στις δύο αυτές εξόδους γίνεται μη συστηματικά και διέλευση taxi. H τρίτη έξοδος «Γαρυττού» βρίσκεται στη ΝΔ χαμηλή επιφάνεια, κοντά στην Αγία Παρασκευή (οδός Γαρυττού στη συνοικία «Κοντόπευκο»). Εκεί υπάρχει λίγο πιο απόμακρα (οδός Δερβενακίων) ανταπόκριση με το τοπικό λεωφορείο 406 που δίνει πρόσβαση στην Πλατεία της Αγίας Παρασκευής στη Λεωφόρο Μεσογείων. Η τέταρτη έξοδος με τις ενδείξεις «Λεωφορεία-Parking-Taxi» στα ΝΑ οδηγεί στο Σταθμό Λεωφορείων του ΟΑΣΑ με πολλά λεωφορεία προς τα γειτονικά προάστια και την Ανατολική Αττική (π.χ. 306 και 307 προς Γέρακα, Λύκά Νερά, 407 προς Λ. Μεσογείων και Νέα Ζωή Αγ. Παρασκευής, άλλα προς Παλλήνη, Σπάτα, Λούτσα κλπ.). Επίσης, σε μια πιο απόμακρη στάση επί της Λεωφόρους Παναγούλη (δίπλα στην Αττική Οδό) βρίσκονται και ενισχυτικά λεωφορεία προς Βριλήσσια, Μελίσσια, Σισμανόγλειο κλπ. Αφετηρία Taxi όμως δεν υπάρχει. Στο σημείο αυτό βρίσκεται και το parking για τα ΙΧ των επιβατών του Μετρό. Ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας είναι τερματικός για ορισμένους συρμούς της γραμμής 3 του Αττικού Μετρό, ενώ άλλοι συρμοί συνεχίζουν τη διαδρομή τους προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, μέσω των γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Η μετάβαση αυτών των συρμών μεταξύ των δύο δικτύων επιτυγχάνεται μέσω συνδετήριας σήραγγας διπλής γραμμής αμέσως μετά τον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Μεταξύ της εξόδου της σήραγγας και των αλλαγών τροχιάς από και προς τις γραμμές του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, οι συρμοί αλλάζουν το σύστημα ρευματοληψίας μεταξύ του συνεχούς ρεύματος 750 V από τρίτη τροχιά του Αττικού Μετρό και του εναλλασσομένου ρεύματος 25 kV 50 Hz από εναέριο καλώδιο του ΟΣΕ. Η σύνδεση του μετρό με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο λειτουργεί από τις 30 Ιουλίου 2004. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του Μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας αναφερόταν με την ονομασία «Σταυρός», από το γειτονικό οικισμό του Σταυρού Αγίας Παρασκευής ΝΑ. Ο σταθμός που είναι σήμερα γνωστός ως σταθμός Χαλανδρίου ήταν τότε αναγνωρίσιμος με το όνομα «Δουκίσσης Πλακεντίας» και δεν θα πρέπει να συγχέεται με τον σημερινό σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Εθνικής Άμυνας-Δουκίσσης Πλακεντίας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού με σημερινό του όνομα, καθώς ο σταθμός Χαλανδρίου βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο του Χαλανδρίου και ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας βρίσκεται στα σύνορα τριών δήμων, στη διαδρομή προς τον πύργο της Δούκισσας στην Πεντέλη. Ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας του Μετρό εξυπηρετεί την πρόσβαση των κατοίκων συνοικιών του Χαλανδρίου, της Αγίας Παρασκευής, του Γέρακα, των Βριλησσίων, της Πεντέλης και των Μελισσίων για την πρόσβαση στο κέντρο των Αθηνών, καθώς και ενισχυτική πρόσβαση στην Ανατολική Αττική και το Αεροδρόμιο.
Σταθμός Αιγάλεω
Ο σταθμός αυτός αποτελεί τον τερματικό σταθμό της γραμμής 3. Πήρε το όνομά του από τον δήμο Αιγάλεω, τον οποίο εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007 και βρίσκεται κάτω από την πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου (που είναι γνωστή και με το παλαιότερό της όνομα ως πλατεία Εσταυρωμένου). Είναι υπόγειος και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων. Τον Σεπτέμβριο του 2012 θα πάψει να είναι τερματικός σταθμός με την επέκταση της γραμμής 3 προς την Αγία Μαρίνα.
Σταθμός Ελαιώνα
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια του Αιγάλεω με την Αθήνα, στη διασταύρωση της Ιεράς Οδού με την οδό Αγίας Άννης. Πήρε το όνομά του από την περιοχή του Ελαιώνα, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Δίπλα από το σταθμό Ελαιώνα, στην οδό Αγίας Αννης, κατασκευάζεται αμαξοστάσιο. Στα αρχικά σχέδια της γραμμής 3 ο σταθμός Ελαιώνα, αναφερόταν με το όνομα «Άγιος Σάββας», από την παρακείμενη Εκκλησία του Οσίου Σάββα. Η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα έγινε ήδη πριν την έναρξη της κατασκευής του.
Σταθμός Κεραμεικού
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την αθηναϊκή συνοικία του Κεραμεικού, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 26 Μαΐου 2007. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά την αρχική περίοδο της κατασκευής του, ο σταθμός Κεραμεικού είχε χωροθετηθεί στη συμβολή της Ιεράς Οδού με την οδό Πειραιώς. Επειδή όμως η διαδρομή από το Μοναστηράκι ως τον Κεραμεικό θα διερχόταν από περιοχή με έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αποφασίστηκε η μεταφορά του σταθμού σε θέση όπου δεν θα δημιουργούνταν τέτοια προβλήματα. Ο σταθμός μεταφέρθηκε στην περιοχή Γκάζι, δίπλα στον Κεραμεικό, ανάμεσα από το παλαιό εργοστάσιο φωταερίου και τη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά-Πλατέος. Τότε αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο όνομα Βοτανικός, η οποία οφειλόταν στον παρακείμενο Βοτανικό Κήπο. Κατά τη διαδικασία κατασκευής της γραμμής, όμως, αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο αρχικό του όνομα. Μελλοντικά, θα έχει ανταπόκριση με το σταθμό προαστιακού Κεραμεικός, όταν αυτός κατασκευαστεί.
Σταθμός Μοναστηρακίου
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την πλατεία Μοναστηρακίου, κάτω από την οποία βρίσκεται. Το αρχικό όνομα του σταθμού ήταν «Μοναστήριον» και είναι εμφανές στις πινακίδες του σταθμού της γραμμής 1. Ο σταθμός προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης μεταξύ των δύο γραμμών που εξυπηρετεί, ενώ η σημερινή του μορφή ανάγεται στο 2007. Ο σταθμός έχει κατασκευαστεί πάνω στην κοίτη του Ηριδανού ποταμού, τμήματα της οποίας, καθώς και υδραυλικά έργα διευθέτησης και εγκιβωτισμού του από την κλασική εποχή είναι ορατά από ειδικά διαμορφωμένο χώρο του σταθμού. Ο σταθμός της γραμμής 1 εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου 1895. Είναι εν μέρει υπαίθριος και εν μέρει υπόγειος σε τοξοειδή ανάπτυξη και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Ο σταθμός της γραμμής 3 εγκαινιάστηκε στις 22 Απριλίου 2003 και είναι εξ ολοκλήρου υπόγειος. Βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο από τον σταθμό της γραμμής 1 και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και γραμμή εναπόθεσης αμαξοστοιχιών. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς το Αιγάλεω, στις 26 Μαΐου 2007, ο προς δυσμάς τερματικός σταθμός της γραμμής. Στην περιοχή του σταθμού, παρ’ όλο που οι γραμμές 1 και 3 συναντούνται, δεν υπάρχει κάποια συνδετήρια γραμμή μεταξύ τους, οπότε οι όποιες ανταλλαγές τροχαίου υλικού μεταξύ των δύο αυτών γραμμών πρέπει να λάβουν χώρα εμμέσως, με τη μεσολάβηση της γραμμής 2.
Σταθμός Συντάγματος
Ο υπόγειος αυτός σταθμός βρίσκεται κάτω από τη λεωφόρο Αμαλίας, μπροστά από το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και πήρε το όνομά του από την Πλατεία Συντάγματος, επί της οποίας βρίσκεται η κεντρική είσοδος και έξοδός του. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000 και η σημερινή του μορφή ανάγεται στο 2004. Είναι εξ ολοκλήρου υπόγειος τετραώροφος σταθμός με σταθερές και κυλιόμενες ηλεκτρικές κλίμακες και προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης μεταξύ των δύο γραμμών που εξυπηρετεί. Ο σταθμός της γραμμής 2, (3ο υπόγειο), διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς τη Δάφνη, στις 16 Νοεμβρίου 2000, ο προς νότο τερματικός σταθμός της γραμμής. Ο σταθμός της γραμμής 3, (4ο υπόγειο), βρίσκεται ένα επίπεδο κάτω από τον προηγούμενο σταθμό της γραμμής 2 και διαθέτει επίσης δύο πλευρικές αποβάθρες. Υπήρξε από τα εγκαίνιά του μέχρι την επέκταση του δικτύου προς το Μοναστηράκι, στις 22 Απριλίου 2003, ο προς δυσμάς τερματικός σταθμός της γραμμής. Από τις 19 Ιουλίου 2004, ο σταθμός Συντάγματος προσφέρει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης/ανταπόκρισης αφενός με τη γραμμή τραμ της Αθήνας, μέσω του ομώνυμου αφετηρίου/τερματικού σταθμού του τραμ, που βρίσκεται επίγεια, περίπου πάνω από τον σταθμό, καθώς και με τις αστικές συγκοινωνίες που διέρχονται από την ανατολική και δυτική πλευρά της πλατείας Συντάγματος. Από τη σήραγγα που συνδέει τον σταθμό Συντάγματος με το σταθμό Πανεπιστημίου, μία διακλάδωση της γραμμής 2 οδηγεί σε σήραγγα μονής γραμμής που συνδέει τις γραμμές 2 και 3 του αθηναϊκού μετρό. Η κατάληξη αυτής της συνδετήριας γραμμής βρίσκεται στη σήραγγα της γραμμής 3 που συνδέει τον σταθμό Συντάγματος με το σταθμό Ευαγγελισμού. Ο σταθμός Συντάγματος αποτελεί κεντρικό σταθμό του δικτύου του Μετρό της Αθήνας. Εκεί εδρεύει το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας του Μετρό, καθώς και διάφορες υπηρεσίες, όπως γραφείο απωλεσθέντων αντικειμένων, γραφείο πληροφοριών, γραφείο παραπόνων, πληρωμής προστίμων κ.ά. Ο σταθμός διαθέτει και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, (1ο υπόγειο), που χρησιμοποιείται για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις, (εκθέσεις, προβολές, συναυλίες). Κατά την κατασκευή του σταθμού ανευρέθησαν αρχαιολογικά ευρήματα μεγάλης σημασίας, καθώς και ευρήματα από νεώτερες εποχές (βυζαντινής και οθωμανικής περιόδου, καθώς και της περιόδου του νέου ελληνικού κράτους). Δείγματα αυτών των ευρημάτων εκτίθενται μέσα στο σταθμό. Από τα ευρήματα αυτά όμως, περισσότερο εντυπωσιάζει μία ιστορική-γεωλογική τομή που αφέθηκε άθικτη μετά την αποπεράτωση του σταθμού και είναι ορατή στους επισκέπτες του σταθμού χάρη σε υαλοπίνακα που έχει τοποθετηθεί μπροστά της για να την προστατεύει. Στην τομή αυτή διακρίνονται διάφορα κατάλοιπα κτηρίων και εγκαταστάσεων παλαιοτέρων εποχών, αλλά και σημαντικός αριθμός τάφων, ένας από τους οποίους περιέχει και τον σκελετό του εκεί ταφέντος ατόμου. Επίσης, ο σταθμός διαθέτει και μοντέρνα αισθητικά στοιχεία, όπως το λεγόμενο «Ρολόι του Μετρό», δημιουργία του γλύπτη Θόδωρου.
Σταθμός Ευαγγελισμού
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από το Νοσοκομείο Ευαγγελισμός, μπροστά από το οποίο βρίσκεται. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στον χώρο εκδόσεως εισιτηρίων του σταθμού εκτίθενται αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Από τη σήραγγα που συνδέει τον σταθμό Ευαγγελισμού με τον σταθμό Συντάγματος, μία διακλάδωση της γραμμής οδηγεί σε σήραγγα μονής γραμμής που συνδέει τις γραμμές 2 και 3 του αθηναϊκού μετρό.
Σταθμός Μεγάρου Μουσικής
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το οποίο γειτνιάζει. Βρίσκεται κάτω από την λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Αμπελοκήπων
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από τη συνοικία των Αμπελοκήπων, την οποία εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Βρίσκεται κάτω από τη συμβολή της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της οδού Δημητρίου Σούτσου, κοντά στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής και στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Στο σταθμό διακρίνονται πολύχρωμα απαλά φώτα, έργο του Στήβεν Αντωνάκου με τίτλο «Πομπή».
Σταθμός Πανόρμου
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από την οδό Πανόρμου, κάτω από την οποία βρίσκεται. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Κατεχάκη
Ο σταθμός πήρε το όνομά του από τη Λεωφόρο Κατεχάκη, κάτω από τη συμβολή της οποίας με τη Λεωφόρο Μεσογείων έχει κατασκευαστεί. Ο Γεώργιος Κατεχάκης ήταν αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες, καθώς και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων. Το 2004, η μοναδική είσοδος του σταθμού συνδέθηκε με την περιοχή στη βόρεια πλευρά της λεωφόρου Μεσογείων μέσω εντυπωσιακής πεζογέφυρας σε σχήμα που μοιάζει με άρπα και η οποία σχεδιάστηκε από τον Ισπανό αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα.
Σταθμός Εθνικής Άμυνας
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια των δήμων Αθήνας και Παπάγου. Πήρε το όνομά του από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με το οποίο γειτνιάζει. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει κεντρική αποβάθρα και γραμμή εναπόθεσης αμαξοστοιχιών. Ο σταθμός Εθνικής Άμυνας ήταν από την κατασκευή του, το 2000, ο προς ανατολάς τερματικός σταθμός της γραμμής 3 του αθηναϊκού μετρό. Έπαψε να είναι τερματικός στις 24 Ιουλίου 2004, όταν η γραμμή 3 επεκτάθηκε μέχρι το Χαλάνδρι. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Εθνικής Άμυνας αναφερόταν με την ονομασία «Πεντάγωνο», η οποία οφειλόταν στο κοινό προσωνύμιο του κτηρίου του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Συντάγματος-Εθνικής Άμυνας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα. Από την πλευρά της ανόδου της οδού Μεσογείων ο σταθμός γειτνιάζει με το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθώς και με τη διεύθυνση Συγκοινωνιών Αθηνών.
Σταθμός Χολαργού
Ο σταθμός βρίσκεται στα όρια των δήμων Χολαργού και Χαλανδρίου, στη συμβολή της Λεωφόρου Μεσογείων και της οδού Φανερωμένης και πήρε το όνομά του από τον έναν από τους δήμους που εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 23 Ιουλίου 2010. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Νομισματοκοπείου
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι, κάτω από τη Λεωφόρο Μεσογείων και πήρε το όνομά του από το Νομισματοκοπείο Χαλανδρίου, με το οποίο γειτνιάζει. Εγκαινιάστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2009. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες και χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων 630 θέσεων.
Σταθμός Αγίας Παρασκευής
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι, στη συμβολή των οδών Αγίας Παρασκευής και Πολυδούρη και πήρε το όνομά του από τον δήμο Αγίας Παρασκευής, την περιοχή του οποίου εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2010. Είναι υπόγειος και διαθέτει δυο πλευρικές αποβάθρες.
Σταθμός Χαλανδρίου
Ο σταθμός βρίσκεται στο Χαλάνδρι και πήρε το όνομά του από τον δήμο τον οποίο εξυπηρετεί. Εγκαινιάστηκε στις 24 Ιουλίου 2004. Είναι υπόγειος και βρίσκεται κάτω από τη Λεωφόρο Δουκίσσης Πλακεντίας. Διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Χαλανδρίου αναφερόταν με την ονομασία «Δουκίσσης Πλακεντίας», η οποία οφειλόταν στο ότι ο σταθμός βρίσκεται κάτω από τη Λεωφόρο Δουκίσσης Πλακεντίας (ο σταθμός που είναι σήμερα γνωστός ως σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας ήταν τότε γνωστός με το όνομα «Σταυρός» και δεν πρέπει να συγχέεται με τον σταθμό Χαλανδρίου). Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Εθνικής Άμυνας-Δουκίσσης Πλακεντίας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα.
Σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας
Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιουλίου 2004. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες, καθώς και αμαξοστάσιο. Ο σταθμός έχει 4 εισόδους. Η πρώτη είσοδος (ή έξοδος) «Δουκίσσης Πλακεντίας προς Αθήνα» είναι στην κάθοδο της Λεωφόρου Ηρακλείτου-Δουκίσσης Πλακεντίας που δίνει πρόσβαση καθοδικά προς το κέντρο του Χαλανδρίου και την Αθήνα. Βρίσκεται στη ΒΔ πλευρά του σταθμού, στα σύνορα με τα Βριλήσσια και κοντά στη δημοτική τους συγκοινωνία (επί της γειτονικής οδού Αττικής-Τενέδου-Αγίου Αντωνίου), στην υψηλή επιφάνεια του κόμβου. Στην κάθοδο αυτή διέρχονται τα τοπικά λεωφορεία του ΟΑΣΑ προς Χαλάνδρι (π.χ. 412, 423, 447, 403). Η δεύτερη είσοδος «Δουκίσσης Πλακεντίας προς Βριλήσσια» βρίσκεται στην άνοδο της Λεωφόρου Δουκίσσης Πλακεντίας-Ηρακλείτου προς το Πάτημα Χαλανδρίου-Γέρακα στα ΒΑ. Από τη λωρίδα αυτή περνούν τα τοπικά λεωφορεία που ανεβαίνουν προς Πάτημα, Πεντέλη ή στρίβουν στα δυτικά προς Βριλήσσια και Μελίσσια (π.χ. 447, 403, 412, 423). Στις δύο αυτές εξόδους γίνεται μη συστηματικά και διέλευση taxi. H τρίτη έξοδος «Γαρυττού» βρίσκεται στη ΝΔ χαμηλή επιφάνεια, κοντά στην Αγία Παρασκευή (οδός Γαρυττού στη συνοικία «Κοντόπευκο»). Εκεί υπάρχει λίγο πιο απόμακρα (οδός Δερβενακίων) ανταπόκριση με το τοπικό λεωφορείο 406 που δίνει πρόσβαση στην Πλατεία της Αγίας Παρασκευής στη Λεωφόρο Μεσογείων. Η τέταρτη έξοδος με τις ενδείξεις «Λεωφορεία-Parking-Taxi» στα ΝΑ οδηγεί στο Σταθμό Λεωφορείων του ΟΑΣΑ με πολλά λεωφορεία προς τα γειτονικά προάστια και την Ανατολική Αττική (π.χ. 306 και 307 προς Γέρακα, Λύκά Νερά, 407 προς Λ. Μεσογείων και Νέα Ζωή Αγ. Παρασκευής, άλλα προς Παλλήνη, Σπάτα, Λούτσα κλπ.). Επίσης, σε μια πιο απόμακρη στάση επί της Λεωφόρους Παναγούλη (δίπλα στην Αττική Οδό) βρίσκονται και ενισχυτικά λεωφορεία προς Βριλήσσια, Μελίσσια, Σισμανόγλειο κλπ. Αφετηρία Taxi όμως δεν υπάρχει. Στο σημείο αυτό βρίσκεται και το parking για τα ΙΧ των επιβατών του Μετρό. Ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας είναι τερματικός για ορισμένους συρμούς της γραμμής 3 του Αττικού Μετρό, ενώ άλλοι συρμοί συνεχίζουν τη διαδρομή τους προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, μέσω των γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Η μετάβαση αυτών των συρμών μεταξύ των δύο δικτύων επιτυγχάνεται μέσω συνδετήριας σήραγγας διπλής γραμμής αμέσως μετά τον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Μεταξύ της εξόδου της σήραγγας και των αλλαγών τροχιάς από και προς τις γραμμές του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, οι συρμοί αλλάζουν το σύστημα ρευματοληψίας μεταξύ του συνεχούς ρεύματος 750 V από τρίτη τροχιά του Αττικού Μετρό και του εναλλασσομένου ρεύματος 25 kV 50 Hz από εναέριο καλώδιο του ΟΣΕ. Η σύνδεση του μετρό με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο λειτουργεί από τις 30 Ιουλίου 2004. Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 3 του Μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας αναφερόταν με την ονομασία «Σταυρός», από το γειτονικό οικισμό του Σταυρού Αγίας Παρασκευής ΝΑ. Ο σταθμός που είναι σήμερα γνωστός ως σταθμός Χαλανδρίου ήταν τότε αναγνωρίσιμος με το όνομα «Δουκίσσης Πλακεντίας» και δεν θα πρέπει να συγχέεται με τον σημερινό σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Εθνικής Άμυνας-Δουκίσσης Πλακεντίας αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού με σημερινό του όνομα, καθώς ο σταθμός Χαλανδρίου βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο του Χαλανδρίου και ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας βρίσκεται στα σύνορα τριών δήμων, στη διαδρομή προς τον πύργο της Δούκισσας στην Πεντέλη. Ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας του Μετρό εξυπηρετεί την πρόσβαση των κατοίκων συνοικιών του Χαλανδρίου, της Αγίας Παρασκευής, του Γέρακα, των Βριλησσίων, της Πεντέλης και των Μελισσίων για την πρόσβαση στο κέντρο των Αθηνών, καθώς και ενισχυτική πρόσβαση στην Ανατολική Αττική και το Αεροδρόμιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου